Sopuleiden infokratia

Johtavat poliitikot ja muut julkisuuden hahmot ovat eri aikoina narisseet median suuresta mielipidevallasta. Kalevi Sorsa saarnasi aikoinaan “infokratiasta”. Harri Holkeri tykitti mm. Yleisradion “punaisuutta” vastaan. Mauno Koivisto oli poikkiteloin “sopulilaumojen” kanssa – kieltäytyi jopa esiintymästä Ylessä. Esko Aho rökitti mediaa presidenttiytensä menettämisestä. Paavo Lipponen yrmyili median suuntaan. Toisesta Paavosta – Väyrysestä – nyt puhumattakaan. Media hallitsee edelleen – usein asiantuntemattomasti ja harhaanjohtaen. Jatkuva jauhaminen – siis päivittäin – ilmastonmuutoksesta ja hiilijalanjäljestä on ilmastorasismia. Samaa voi sanoa ravintorasismista, tyyliin: ”Söisinkö palan juustoa vai ajaisinko sähköautoa”!!!

Laatiiko Suomen valtamedia “kansakunnan esityslistan”? Onko suurimmalla sanomalehdellä ja parilla tv-kanavalla liikaa kansallista mielipidevaltaa? Vaikuttaa siltä, että mahtimedia määrää suomalaisten keskustelun aiheet ja sen, miten asioihin tulisi suhtautua.

Mielipiteiden harvainvalta

Harvainvalta mielipidemarkkinoilla on selvä. Valtakunnallista keskustelua luotsaa ja ehkä myös kahlitsee kolme konsernia: Sanoma-WSOY (mm. HS, Nelonen, IS, Taloussanomat), Alma Media (mm. MTV, Radio Nova, Aamulehti, Kauppalehti) ja Yleisradio.

Kiistaton ykköskynä on Helsingin Sanomat. Sen jutut määräävät, mikä on tärkeätä “kansakunnan esityslistalla”. Asia tai henkilö, joka ei pääse “edes” Hesariin, ei ole valtakunnallisesti mitään. Toisaalta ei ole HS:n vika, että se on niin hyvä ja sen vuoksi myös laajalevikkinen.

HS:n rooli korostuu erityisesti sen vuoksi, että sähköisillä välineillä ei ole “pääkirjoituksia” tai mielipidesivuja. Yle, Nelonen tai MTV eivät juurikaan voi tai halua ottaa tiukkoja kantoja. Ne useimmiten vain peilaavat maailmaa. Samoin on laita paikallisradioiden.

Muut välineet perässähiihtäjiä

Muu lehdistö, kuten maakunta-, aikakausi-, iltapäivä- ja talouslehdet yrittävät parhaansa mukaan kiilata kansalliseen keskusteluun. Niiden vaikutus on kuitenkin hajanainen. Maakuntalehdet ovat omien alueidensa ykkösiä, mutta mikä on niiden vaikutus valtakunnallisesti?

Televisiokanavat ovat kaiken kukkuraksi täpötäynnä pilattuja elämiä, rikkaita ja röyhkeitä, hömppävisailuja, formulaa ja loputtomia kokkiohjelmia! Ei tavallisella suomalaisella perheellä ole aikaa eikä halua niiden lisäksi kuin vilkaista yhdet tv-uutiset – ehkä. Television ja radion on terästäydyttävä! Viihdesoopa vähemmäksi ja laatua tilalle.

Nettijournalismi on jatkossa jyty haastaja mahtiviestinten mielipidevallalle. Sille on selvä tilaus. Sadat tuhannet ihmiset käyvät palvelinten etusivuilla päivittäin. Uusi media voi haastaa niin Hesarin kuin muutkin sananvallan käyttäjät, koska nuoret sukupolvet liitelevät pääosin kyberavaruudessa.

JARMO VILJAKAINEN

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

5 × two =